منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
اولین و تنها اپلیکیشن موبایل آموزش پوزیشن های جنسی

اولین و تنها اپلیکیشن موبایل آموزش پوزیشن های جنسی

دانلود فایل آلودگی هوا

دانلود فایل آلودگی هوا

پایان نامه فرهنگ تحليلي موضوعي آثار منثور شيخ احمد جامي

پایان نامه فرهنگ تحليلي موضوعي آثار منثور شيخ احمد جامي

آبجکت اتومبیل پراید برای اتوکد

آبجکت اتومبیل پراید برای اتوکد

آموزش شطرنج

آموزش شطرنج

کتاب نیروی قصد

کتاب نیروی قصد

بوف کور

بوف کور

سینوهه

سینوهه

گروه محصول -> حقوق..معارف..قرآن

بررسی مسأله حق از منظر فقهی و حقوقی



قیمت: ۵۵۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 29     کد محصول :9345



 تعریف حق:

حق عبارت است از: توانايى انسان بر چيزى يا بر انسان ديگرى. اگر متعلق حق، عين خارجى باشد به آن «حق عينى» گفته مى‌شود، نظير حق مالكيت، حق انتفاع، حق ارتفاق و امثال اين حقوق؛ و اما اگر متعلق حق، ذمّۀ شخص ديگرى باشد به آن، «حق دينى» گفته مى‌شود، مثل حق بستانكار بر بدهكار.

البته هر يك از حقوق عينى براى خود تعريف خاص به خود را دارند كه هنگام بحث و بررسى آنها به تعاريفشان اشاره مى‌شود.

 

 اقسام حق عينى:

براى حق اقسامى است كه ما در اينجا به عناوين آنها اشاره مى‌كنيم:

حق مالكيت.

 حق انتفاع.

حق ارتفاق.

حق وثيقه در مورد رهن.

حق طلبكار نسبت به اموال مديون در مورد ورشكستگى.

تحجير در مورد حيازت اراضى موات.

حق شفعه.

از جمله آثار حق عينى اين است كه صاحب حق مى‌تواند در حدود قانون مستقيما از مال مورد حق، استيفاى حق خود را نموده و آن را تعقيب نمايد؛ يعنى در دست هر كس كه باشد آن را بخواهد.

 

 

 تعريف مالكيت:

ملكيت همانند زوجيت و ابوّت و بنوّت و ... از امور اعتبارى هستند، كه عقلاى عالم آنها را بر اساس نيازشان و تنظيم روابط اجتماعى، وضع و اعتبار نموده و اديان الهى، بويژه اسلام نيز آن را پذيرفته است؛ يعنى ملكيت بر خلاف مالك و مملوك امرى خارجى نبوده و قابل اشاره حسيّه نيست، لذا در تعريف آن گفته‌اند:

«ملكيت عبارت است از رابطه‌اى كه بين شخص (مالك) و چيز مادى (مملوك) تصور شده و قانون آن را معتبر شناخته و به مالك حق مى‌دهد كه انتفاعات ممكنه را از آن ببرد و كسى هم نتواند از او جلوگيرى كند».

بنابراين، مالكيّت حقى است مطلق، انحصارى و دائمى، كه شخص نسبت به مالى داشته و مى‌تواند از تمام منافع اقتصادى آن بهره‌مند گردد.

مطلق بودن حق مالكيت: از آن جهت است كه مالك مى‌تواند هر نوع انتفاع را از ملك خود ببرد.

انحصارى بودن آن: براى آن است كه حق مزبور منحصر به مالك بوده و همۀ افراد‌ موظّفند كه آن را محترم شمرده و به آن تجاوز ننمايند.

دائمى بودن حق مالكيت: براى آن است كه مقيّد به مدّتى نبوده و مانند اجاره، مدت معين ندارد.

مفسّرين جديد در تعريف مالكيت چنين مى‌گويند: «حق مالكيت به مالك اجازه مى‌دهد كه اثباتا هر گونه تصرفى را در ملك خود بنمايد، و نفيا ديگران را از هر گونه تصرفى در آن منع كند».

اين تعريف، تعريف ملكيت به آثار و احكام است، نه تعريف اصل ملكيت، و قانون مدنى ايران در واقع از اين تعريف تبعيت كرده و قسمت مثبت آن را در «مادّۀ 30» و قسمت منفى آن را در «ماده 31» چنين آورده است:

«هر مالكى نسبت به ما يملك خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردى كه قانون استثنا كرده باشد».

«هيچ مالى را از تصرف صاحب آن نمى‌توان بيرون كرد مگر به حكم قانون».

به هر حال حق مالكيت كاملترين حق عينى است كه يك شخص مى‌تواند نسبت به مالى داشته باشد؛ و بقيه حقوق عينى كه در ضمن اقسام حق بيان شدند، در واقع اجزاى حق مالكيت مى‌باشند و به بيان ديگر، مراتب ضعيف حق مالكيت مى‌باشند.

 

حدود تصرفات مالك:

هر چند كه مالكيت حقى است مطلق، و هر مالكى طبق «ماده 30 ق. م» مى‌تواند نسبت به ما يملك خود همه گونه تصرفات را داشته و هر نوع انتفاعى را ببرد، ولى اطلاق اين ماده به وسيله «ماده 132 ق. م» محدود گرديده، كه تصرفات مالك تا جايى پيش مى‌رود كه موجب ضرر ديگران نگردد، و الّا همان جا متوقف خواهد شد: «كسى نمى‌تواند در ملك خود تصرفى كند كه مستلزم تضرّر همسايه شود، مگر تصرفى كه بقدر متعارف و براى رفع حاجت يا رفع ضرر از خود باشد



  • پس از پرداخت موفق لینک دانلود هم نمایش داده می شود هم به ایمیل ارسال می گردد
  • ایمیل را بدون www وارد کنید و در صورت نداشتن این قسمت را خالی بگزارید
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خرید میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید گزارش تخلف

نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2

آموزش شطرنج

آموزش شطرنج

آموزش شطرنج

حجم:13425KB | بازدید :99

آموزش مراحل سه گانه شطرنج   توسط قهرمان جهان...

سینوهه

سینوهه

سینوهه

حجم:8485KB | بازدید :77

ام من،نویسنده این کتاب(سینوهه ) است و من این کتاب را برای مدح خدایان نمی نویسم زیرا از خدایان خسته شده ام .من این کتاب را برای مدح فراعنه نمی نویسم زیرا از فراعنه هم به تنگ آمده ام .من این کتاب را فقط برای خـودم مـی نویـسم بدون اینکه در انتظار پاداش باشم یا اینکه بخواهم نام خود...

برباد رفته (جلد 1)

برباد رفته (جلد 1)

برباد رفته (جلد 1)

حجم:5600KB | بازدید :72

در رهگذر...

دینامیک اختری

دینامیک اختری

دینامیک اختری

حجم:5257KB | بازدید :56

  گرایش به عالم ماوراء و جلوههای نورانی عالم نادیدنی گرایش و غریزه ای است که در نهاد  آدمی قرار دارد و قدمت آن به درازای قدمت تاریخ انسان است، زیرا این غریزه ریشه در فطرت بشری دارد؛ غریزه ای که زبان مشترک همه آدمیان است. آدمی از همان دم که به زمین، یعنی گاهواره...

بربادرفته (جلد2)

بربادرفته (جلد2)

بربادرفته (جلد2)

حجم:5206KB | بازدید :63

برباد...

تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک

حجم:4170KB | بازدید :42

...

رساله دلگشا

رساله دلگشا

رساله دلگشا

حجم:2711KB | بازدید :65

  ﻋﺒﻴﺪاﷲ ﻣﻠﻘﺐ ﺑﻪ ﻧﻈﺎماﻟﺪﻳﻦ از ﺻﺎﺣﺒﺎن ﺻﺪور ﺧﺎﻧﺪان ﺑﻨﻲزاﻛﺎن ﻗﺰوﻳﻦ اﺳﺖ و اﺷﻌﺎر ﺧﻮب دارد و رﺳﺎﺋﻞ ﺑﻲﻧﻈﻴﺮ. ﻣﺮﺣﻮم اﻗﺒﺎل در ﻣﻘﺪﻣﻪ دﻳﻮان ﻋﺒﻴﺪ ﻣﻲﻧﻮﻳﺴﺪ:  از ﺷﺮح ﺣﺎل و وﻗﺎﻳﻊ زﻧﺪﮔﺎﻧﻲ ﻋﺒﻴﺪ زاﻛﺎﻧﻲ ﺑﺪﺑﺨﺘﺎﻧﻪ...

افکار کوچک ودنیای بزرگ

افکار کوچک ودنیای بزرگ

افکار کوچک ودنیای بزرگ

حجم:2694KB | بازدید :61

تراوش اندیشه های یک مغز بزرگ اثری جاودان از موریس مترلینگ خواندن این کتاب بزرگ شما را به تفکر وحیرت می اندازد ترجمه شده از آقای ذبیح الله...